Vocaal kwartet Touchant

info@stevedugardin.be

0477325400

Touchant, een uitzondering op de Belgische muziek- en theaterscene!

Na een klassieke opleiding en een intense activiteit bij gerenommeerde koren, ontplooiden Steve Dugardin, Peter Van Heyghen, Jacques Dekoninck en Bart Vandewege (reeds in 1988!) hun veelzijdigheid in een muzikale act.

De unieke stembezetting (altus, contratenor, tenor en bas) en een perfecte articulatie viel ook de King's Singers op en tijdens een workshop werd samen ruim geëxperimenteerd.

In een andere masterclass riep de jazzvocaliste Deborah Brown hen gewoonweg toe : "Don't change anything!!"

Hun nauwe verbondenheid met oude muziek (Collegium Vocale, La Chapelle Royale, Amsterdam Baroque Choir, Huelgas Ensemble, ...) verzekert een maximale en muzikale stembeheersing. Maar Touchant is beduidend meer: optimaal Belgisch bestaat het kwartet uit leden van de twee taalgemeenschappen en komen ze uit de vier windstreken aangewaaid. Deze verscheidenheid wordt nog aangescherpt door hun opvallende fysieke presence: met Touchant hoort en ziet u extreme verschillen in stemtypes en gestalten. Een Britse, flegmatische zin voor humor kenmerkt Touchant op de scene: bedwongen maar gedreven door briljante rebellie doorprikt het kwartet elk protocol van een ernstig concert. En dit vanuit een internationale ervaring van elk lid als solist, korist, of instrumentalist. Terwijl zelfspot fragmentarisch wordt aangestipt, loopt ironie als rode draad door het programma.

In de eerste helft van de twintigste eeuw werd aan de campus van de Amerikaanse universiteit van Yale een bundel studentenliederen samengesteld: Songs of Yale. De Yalies kunnen terecht trots zijn: the Battle of Jericho en Everything is peaches down in Georgia zijn ondertussen wereldberoemd.

Dit close-harmonyprogramma biedt Touchant een bijzondere uitdaging: zoals de term close-harmony verklaart, liggen ook de stemmen van het vokaal kwartet Touchant dicht bij elkaar, wat een uitzonderlijk harmonieus geheel oplevert. Uniek in Belgie! Hun programma is sterk scenisch opgebouwd: het ontrafelen van verschillende stijlkenmerken in barbershops, tot het aanheffen van de Yale-hymne verloopt in een opeenvolging van intermezzi en blijft boeiend voor elk publiek.